Dagens storaffär där GlobalConnect/IP-Only köper Telenors kommunikationsoperatör för tre miljarder kr kom som en blixt från klar himmel. Och ur mitt perspektiv är det förmodligen en av Telenors dummaste affärer. Bolaget kämpar i sin värsta motvind någonsin med kundtapp över nästan hela linjen och då säljer man den verksamhet som säkerställer någonstans runt 100 000-150 000 egna bredbandskunder.
Hela logiken med att man som nätoperatör har en egen KO-verksamhet är att man säkrar intäkter från hela värdekedjan samtidigt som man säkerställer att en majoritet av kunderna i nätet väljer ens egna varumärken. Nu tappar Telenor denna fördel i de 200 000 portar som man säljer till IP-Only.
Det här kommer definitivt att innebära en högre churn för Telenor i de aktuella näten och såklart ökade kostnader för att återta dessa kunder som redan fanns säkrade.
Man kan likna den här affären med att Telenor har valt att sälja sin höftled för att få in pengar, så istället för att springa får man nu halta runt på marknaden.
Men om sanningen ska fram så har nog norrmännen inte fattat den svenska KO-marknaden och än mindre har de förstått hur viktigt Open Universe varit i den egna organisationen. Enligt mina källor har verksamheten varit en rejält misshandlad guldklimp inom Telenor. Och förhoppningsvis får de ett bättre hem hos IP-Only.
Mats Roesgaard Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna