Efter att Post- och telestyrelsens statistik för den svenska telekommarknaden under det första halvåret i år, presenterades i går har Telekomnyheterna nu dykt ner i siffrorna för att hitta marknadens vinnare och förlorare.
På den mobila privatmarknaden är det bara Tre som redovisar kundtillväxt och deras kundstock har ökat med 44 000 abonnemang, Tele2 redovisar ett tapp på 13 000 kunder, Telenor har tappat 14 000 kunder och Telia har tappat 32 000 privatkunder under det första halvåret i år.
På företagsmarknaden är det inte oväntat Telenor som tog över ett jätteavtal från de Skånska kommunerna, från Telia, under början av året som är vinnare. Under perioden ökade Telenors företagskundbas med 75 000 mobilabonnemang, Näst störst tillväxt hade Tele2 med 27 000 mobilabonnemang och Tre med 15 000. Trots att Telia redovisar ett tapp på -49 000 kunder måste man ge dem att de har gjort ett bra kvartal efter att ha tappat uppskattningsvis 85 000-95 000 kunder på ett bräde till Telenor.