För drygt ett år sedan slog det ner som en bomb i reklamsverige att Volvos hyllade marknadsdirektör Per Carleö skulle gå till Telia med uppdraget att från ledningsgruppen se till att lyfta operatörens varumärke.
Men trots att det nu har gått nästan ett år sedan "varumärkesgurun" Carleö tillträdde sin tjänst har Telias varumärke inte fått något lyft.
Det säkra Zlatan-kortet, som blev en succé på Volvo, föll tungt när Telia i september drog igång sin Champions League-kampanj med en film där fotbollsproffsen Zlatan Ibrahimovic och Dejan Kulusevski hade huvudrollerna. Kunderna var allt annat än glada över att Telia förvärvat sändningsrättigheterna till fotbollsmatcherna och lagt dem exklusivt i den egna plattformen och hos C More. Badwill blev helt enkelt större än goodwill.
Bolaget har inte heller fått några nomineringar vid årets Inhouse Awards, som arrangeras av Resumé och Dagens Media, där Tre har sex nomineringar och Tele2 har två nomineringar. Men när dagens 100-wattar-nomineringar presenterades hade Telia ändå en nominering även om konkurrenten Tre hade dubbelt så många.
Mats Roesgaard Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna