Nästan var fjärde skandinav, cirka 23 procent, uppger att de skulle byta nätoperatör baserat på deras 5G-täckning. Det visar Deloittes årliga undersökning Digital Consumer Trends 2021.
Enlig Deloitte sätter detta press på telekomoperatörerna att kommunicera sin utbyggnad. Yngre målgrupper är mer angelägna om att övergå till 5G 35 procent av konsumenter mellan 18 och 24 år uppger att de skulle byta nätoperatör baserat på 5G-täckning. Däremot minskar förändringsviljan med åldern.
"Resultaten visar att kommunikationen av utbyggnad och planer för olika tjänster inom 5G borde vara en topprioritering för telekomoperatörer", säger Jonas Malmlund, partner på Deloitte, i en presskommentar.
Undersökningen visar att 54 procent av konsumenterna tror att de kommer ha en bättre nätverksanslutning med 5G än 4G. Denna andel är 12 procentenheter högre än 2020.
Årets rapport baseras på totalt 4 000 respondenter i Skandinavien.