NYHETSARKIVET
15 dec 2021 13:27
Här är ConsumerLabs heta konsumenttrender för 2030
Ett av telekomårets säkra jultecken är Ericsson Consumer Labs årliga spådomar kring kommande konsumenttrender. Årets tio trender spås bli en vanlig del av vardagen år 2030.

Här är de tio hetaste konsumenttrenderna för 2030:

01. Allt-nu arenan
Du kan vara både aktör och åskådare, men kommer den fördjupade upplevelsen att ge dig spänning eller skräck? Nästan 8 av 10 konsumenter föreställer sig arenor där teknik för telenärvaro gör det möjligt för artister att uppträda digitalt som om de vore där personligen.

02. Den fördjupande skönhetssalongen
Att slippa kniven och nålen vid skönhetsbehandlingar är ett attraktivt alternativ för många. 7 av 10 konsumenter förväntar sig skönhetssalonger som använder volymetrisk modelleringsteknik för att digitalt förbättra utseendet.

03. Metaskräddaren
Snabbmode skräddarsytt just för dig – och din avatar. Mer än 7 av 10 AR/VR-användare förutser en skräddare i gallerian som använder tyger som kan växla mellan att vara vattentäta och ge ventilation vid behov.

04. Världsrymdspoolen
Många föreställer sig att utforska omöjliga världar. Två tredjedelar av konsumenterna tror att det kommer att finnas simbassänger där du kan använda ett syresatt VR-headset för att uppleva rymden utan tyngdkraft.

05. Hybridgymmet
För många är fysisk styrka och mental hälsa oskiljbart sammanlänkade. Sju av tio konsumenter förväntar sig mentala fitnesscenter som har multisensoriska, personlighetsanpassade AR/VR-landskap för att förbättra den mentala hälsan.

06. 3D-printa dina önskningar - multifabriken
Reparation och produktion på begäran är framtiden. Över hälften av konsumenterna vill handla hållbart i en fabrik som återvinner deras gamla produkter.

07. Restaurangen mitt i multiversum
Sällskap utan distraktion föredras av många. Hälften av konsumenterna vill besöka restauranger för att äta virtuellt med vänner på andra restauranger, var som helst i världen.

08. Den oändliga butiken
Prova innan du köper - åtminstone virtuellt. Tre fjärdedelar av konsumenterna förväntar sig att kunna projicera sitt hem i butiken när de provar nya produkter.

09. Det multiplexa hälsocentret
Vi är vana vid att allt är omedelbart. Varför vänta när det kommer till hälsan? 77 procent av konsumenterna tror att vi kommer att ha drop-in AI-hälsoskanningar i gallerian, och få en nästan omedelbar uppdatering av sin hälsostatus.

10. Natur+parken
För dem som bor i städer är naturen det som saknas. Fyrtiotvå procent av konsumenterna vill besöka en park i sin galleria där de kan känna sig närmare naturen genom digitala och programmerbara material som ger hybridupplevelser.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108