Knappt två år efter att Telia och Västra Götalandsregionen började testa distansmonitorering av patienter väljer Telia nu att sälja produkten Telia Health Monitoring till Life Science-bolaget AddLife. Det framgår av ett pressmeddelande från i går.
Verksamheten, som har cirka 1 000 uppkopplade patienter, omsätter 4 miljoner kr. Nu kommer de åtta anställda att integreras in i AddLifes dotterbolag Camanio, som förvärvades tidigare under december månad 2021. Tillträde till Telia-verksamheten förväntas ske under första kvartalet 2022.
Telia Health Monitorings digitala lösning stöder idag egenmonitorering av ett flertal kroniska sjukdomar, såsom hjärtsvikt, högt blodtryck, KOL, diabetes och IBD men har också utvecklats för egenmonitorering inom specialistmödravård.
"Vi är glada över att ha hittat ett nytt hem för Telia Health Monitoring på AddLife. AddLife är ett specialiserat Life Science-företag som delar vår vision om att förbättra människors liv. De förstår värdet av den starka position vi har utvecklat och tagit under ett antal år inom distansmonitorering av hälsa. Med sin breda portfölj, entreprenörsdrivna synsätt och europeiska närvaro tror vi att de är unikt positionerade för att ta denna verksamhet till nästa nivå", säger Brendan Ives, chef för Division X på Telia