NYHETSARKIVET
11 jan 2022 14:02
Netonnet börjar hyra ut mobiltelefoner och surfplattor
Hemelektronikkedjan Netonnet börjar i dag att hyra ut bland annat mobiltelefoner och surfplattor till sina kunder. Inledningsvis handlar det om ett pilotprojekt, men förhoppningen är att göra satsningen permanent.

- Det här är någonting som har efterfrågats av våra kunder. En nationellt representativ undersökning vi har låtit göra via YouGov visar att 38 procent av svenskarna uppger att de är intresserade av att hyra hemelektronik. Därför drar vi igång det här nu men vi räknar inte med att se ett jätteuppsving första året utan ser det som en långsiktig satsning, säger Margareta Törnblad, chef för strategisk tjänsteutveckling på Netonnet, till Telekomnyheterna.

TN: Hur ser ni att det här kommer att skilja sig från de traditionella avbetalningsplanerna?

- Precis som operatörerna har vi egna avbetalningslösningar och det kommer vi att fortsätta att ha. Det här handlar mer om ett genuint kundperspektiv, där vi lyssnar till kundernas behov. På kort sikt kommer det inte att påverka vår finansieringsverksamhet och vad som sker på lång sikt får vi se. Målsättningen för den pilot vi nu drar igång är 500 hyreskontrakt inom de produkter; mobil, surfplatta och laptop, hörlurar, smarta klockor och tillbehör, som vi erbjuder på Hyreshyllan.

TN: Vad är fördelarna med att hyra jämfört mot att köpa en mobiltelefon?

- Vi vet att många är engagerade i att agera hållbart. Någon vill alltid ha det allra senaste, medan någon annan alltid vill ha något som är cirkulerat. Genom att hyra en produkt vet båda kundtyperna att de bidrar till ett cirkulärt flöde. För en kund som alltid vill ha det senaste så finns även möjlighet att byta telefon efter halva hyresperioden. För de kunder som inte har samma krav kommer finns det begagnade telefoner att hyra till ett lägre pris. Därtill är fördelen att försäkring ingår i hyreskostnaden och att vi därmed lovar ett problemfritt ägande. Ur vårt perspektiv hoppas vi kunna hyra ut samma produkt minst två, gärna tre, gånger.

TN: Är det här ett sätt att skilja er från operatörernas traditionella avbetalningslösningar?

- Nej, det är som sagt framförallt ett steg mot ett cirkulärt tjänsteerbjudande med kundperspektiv. När det gäller differentiering så är det snarare ett steg i att skilja oss från andra hemelektronikåterförsäljare, säger Margareta Törnblad.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108