Truecaller meddelar i dag att man förvärvat det israeliska bolaget CallHero som har utvecklat en unik teknisk lösning för att automatiskt besvara och analysera inkommande samtal med hjälp av en Smart Agent. Lösningen erbjuds idag till konsumenter och företag i USA.
Affären värderas till 4,5 miljoner USD, varav 2,6 miljoner USD betala kontant.
"Genom CallHero får användaren ett intelligent stöd i att hantera inkommande samtal med hjälp av en AI-baserad assistent som svarar på samtalet. Konversationen mellan uppringaren och assistenten syns i textbaserat format, live i appen. Denna tjänst kommer att ytterligare hjälpa våra användare att prioritera det som är relevant och viktigt, samtidigt som det snabbare förbättrar vår förståelse för kontexten av oönskade samtal. Tekniken som CallHero har utvecklat stärker Truecallers erbjudande i USA genom att integreras in i vår befintliga tjänst och accelererar därmed vår expansionsplan där. Vår avsikt är givetvis att framöver rulla ut denna funktionalitet på alla våra marknader. CallHero har idag en välutvecklad avancerad funktionalitet för iPhone-användare vilket är viktigt i västvärlden, men också ett värdefullt komplement i vårt arbete att göra Truecaller mer effektivt och användarvänligt för såväl iPhone- som Android-användare världen över", säger Alan Mamedi, vd för Truecaller, en kommentar.