I dag överlämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag på en ny konsumentköplag. De föreslagna reglerna, som ska anpassa svensk rätt till EU:s nya regler om konsumentköp, innebär ett stärkt konsumentskydd som är mer anpassat till dagens digitaliserade konsumentmarknader. Det skriver regeringen i ett pressmeddelande.
Propositionen innehåller bland annat förslag om:
regler för hur bedömningen av fel i digitalt innehåll och digitala tjänster ska göras, och vad en konsument i sådana fall har rätt att kräva
krav på att den som tillhandahåller digitalt innehåll är skyldig att göra uppdateringar under en viss tid efter köpet för att säkerställa att innehållet fungerar. Liknande krav införs för digitalt innehåll som säljs integrerat i varor, som datorer och smartphones.
ett klargörande att avtal där en konsument fått tillgång till digitalt innehåll i utbyte mot att näringsidkaren får tillgång till konsumentens personuppgifter kan omfattas av lagens skyddsregler
ett stärkt konsumentskydd genom att tiden då en säljare har ansvar för att bevisa att ett fel i en vara inte fanns vid köpet förlängs till två år, från sex månader
regler för köp av levande djur som tar hänsyn till att djur inte kan ses som varor bland andra och beaktar behovet av ett ändamålsenligt djurskydd.
Den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 maj 2022.