Telia ska till hösten lansera en tjänst för mobil marknadsföring via en plattform som bygger på Ericssons mobil-tv-lösning. Genom tjänsten räknar operatören med att kunna koppla samman detaljister och medialeverantörer med slutkunder för att kunna ge dessa personanpassade erbjudanden.
Genom en klient i mobiltelefonen kommer kunderna att kunna få reklamfilmer och erbjudanden nedladdade i mobilen automatiskt och utan kostnad. Det som är viktigt med den här lösningen är att vi säkerställer att den mobila marknadsföringen fortsätter att vara opt in-baserad, det vill säga att kunderna själva bestämmer om de vill få marknadsföringen, så att vi inte riskerar att hamna i en spam-situation som förstör marknaden för mobil marknadsföring, säger Hans Dahlberg, affärschef för mobila applikationer på TeliaSonera i Sverige, till Telekomnyheterna.
Telia har under en tid kört en test av lösningen tillsammans med ett svenskt mediaföretag och då dessa tester har fallit väl ut har man nu valt att gå vidare och göra en bredare satsning på tjänsten.
Vi för diskussioner med flera detaljister och mediaföretag om att börja använda den här tjänsten skarpt när vi lanserar den i slutet av året, säger Hans Dahlberg.