Telias satsning på att ta mer kunder i de öppna bredbandsnäten har gett bra effekt under 2021, det framgår av bolagets kvartalsrapport som presenterades i dag. Under året har antalet fiber/fwa-kunder, där antalet fwa-kunder förmodligen är försvinnande få, ökat med 106 000 enligt Telia. Det innebär den största fiberkundstillväxten på ett år sedan 2017 för Telia.
Tillväxten innebär att Telia nu har 1 066 000 fiber/fwa-kunder i Sverige, jämfört med 960 000 vid utgången av 2020. En stor del av tillväxten äts dock upp av det minskande antalet xDSL-kunder i kopparnätet. Dessa minskade under samma period med 100 000 till 182 000 (282 000).
Fiberkundstillväxten under det enskilda kvartalet Q4 var 31 000 kunder. På mobilsidan tappade Telia 41 000 postpaid-kunder och 21 000 prepaid-kunder under kvartalet. Antalet mobila M2M-kunder ökade dock med 286 000 framförallt bland uppkopplade elmätare. Antalet tv-kunder ökade med 22 000, varvid man närmar sig 1 miljon tv-kunder i Sverige då man nu har 997 000 kunder.