De senaste tio åren har Tele2 i Sverige tappat 1,1 miljoner kontantkortskunder och står nu på randen att gå ner under en miljon kontantkortskunder. Samtidigt har antalet företagskunder på mobilsidan ökat, varvid man nu för första gången har fler företagskunder än kontantkortskunder. Det framgår av Tele2:s kvartalsrapport som presenterades i dag.
För tio år sedan, vid utgången av 2011, hade Tele2 drygt 2,1 miljoner aktiva kontantkortskunder, det innebär att man har tappat mer än hälften av dessa fram till i dag när man redovisar exakt 1 miljon aktiva kontantkort. Trots tappet är man ändå överlägset störst på den svenska kontankortsmarkanden där i princip bara Tre växer genom sitt fightingbrand Hallon.
På företagsmarknaden har utvecklingen varit den motsatta även om det inte har handlat om lika stor tillväxt. För tio år sedan hade Tele2 579 000 företagsmobilabonnemang. Nu uppgår antalet till 1 006 000 abonnemang. Men här har, som ju alla vet, Tele2 förvärvat TDC Sverige, varvid man fick 200 000 företagsabonnemang på ett bräde.
Förmodligen kommer hela den svenska kontantkortsmarknaden att minska drastiskt det närmaste året i och med att den planerade lagen om registrering av kontantkort planeras träda i kraft vid halvårsskiftet i år.