Telia var den stora förloraren på den svenska mobilmarknaden förra året. Det visar Telekomnyheternas marknadsstatistik som bygger på operatörernas egna siffror. Under förra året minskade antalet abonnemang och kontantkort hos Telia med 146 000. Detta samtidigt som hela marknaden växte med 95 000 abonnemang.
Till viss del kan Telias stora tapp förklaras med att man förlorade det så kallade K33-avtalet, där Skånes kommuner handlade upp runt 90 000 mobilabonnemang, till Telenor. Men även bortsett från detta tapp skulle Telia ha tappat drygt 50 000 mobilkunder under året.
Marknadens vinnare var Tre, som redovisat en kundtillväxt på 128 000 abonnemang under året, följt av Telenor med en ökning om 64 000 abonnemang. Tele2 redovisade en mobilkundtillväxt på 49 000 under förra året.
Vid utgången av förra året hade Telenor 96 000 FWA-kunder i Norge. En ökning med 24 000 jämfört med ett år tidigare.