Post- och telestyrelsen är mäkta stolta över att användandet av Ledningskollen fortsätter att öka. I ett pressmeddelande i dag låter myndigheten meddela att tjänsten förra året hanterade 219 599 ärenden, en ökning med 1,9 procent jämfört med rekordåret 2020.
"2020 var ett rekordår, vilket vi tror delvis beror på att många stannade hemma på grund av pandemin och passade då på att jobba med hus och tomt. Att användningen under 2021 ökade från denna rekordnivå är jättekul att se", säger Sebastian Mueller, Ledningskollens systemägare på PTS enhet för robusthet, i en presskommentar.
Ledningsanvisningsärenden är den dominerande ärendetypen. 83,7 procent av alla skapade ärenden under 2021 var av denna typ. Näst vanligast var projekteringsärenden med 15,5 procent. Den resterande knappa procenten utgjordes av samordnings- och samhällsplaneringsärenden. Proffsanvändarna fortsätter att dominera. Denna användargrupp gjorde 77,8 procent av ärendena under förra året.