Att använda kunddata för att med statistik komma fram till olika mätresultat blir alltmer populärt. Men frågan är hur mycket man ska lita på den här typen av undersökningar?
Som part i målet kan jag tycka att det är okej med den typen av subjektiva mätningar som den Telekomnyheterna varje år gör tillsammans med Nordic Bench, för att ta fram vinnarna till Årets Operatör.
Men att på ett vetenskapligt sätt använda crowdsourcad data för att bevisa vilken operatör som har bäst mobiltäckning blir lätt fel. I Tutelas undersökning, som presenterades i dag, har till exempel Telenor, som ju delar mobilnät med Tele2, 19 procent bättre mobiltäckning än sin nätpartner. Och visst, de två operatörerna har egna nät i Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona, men inte utgör dessa nät en så stor skillnad i täckning. Det hade kanske varit så stor skillnad på nationell basis, om Tele2 överhuvudtaget inte haft något nät på dessa orter, men det vet ju alla att de faktiskt har.
Som den amerikanska författaren Mark Twain konstaterade redan på 1800-talet: Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik.
Mats Roesgaard Sjödin (som ändå älskar statistik i alla dess former)
Chefredaktör, Telekomnyheterna