De allra flesta har inte ens lagt märke till det ännu, men Telia har en ny design sedan några veckor tillbaka, där framförallt loggan, Pebble-symbolen och bolagets typsnitt har fått sig en upputsning.
- Vi har utvecklat den tidigare visuella designen delvis för att göra den modernare och mer inbjudande, men även för att göra den bättre i digital kommunikation och kanske mest av allt att göra den mer tillgänglig. Därför har vi till exempel satsat på att göra typsnittet mer lättläst även för människor med grava synfel. Typsnittet i kombination med de nedtonade lila färgerna och en ny lugnare och mer stilren variant av vår färgglada signum-symbol pebblen, ger mer djup och kommer göra att det ser rätt annorlunda ut i exempelvis reklam och webb framöver, säger Emelie Westerfelt, Group Head of Design på Telia Company, till Telekomnyheterna.
Telias logga har främst anpassats och fått det nya typsnittet, samt att Pebble-symbolen fått ett lite tydligare nedre streck för att bli tydligare i små storlekar. Ännu en förändring som har skett är att man bytt färg på C Mores design från röd till Telias lila färg.
- Det är för att visa att C More har flyttat närmare oss i Telia och nu ingår som en viktig del i vårt helhetserbjudande, säger Emelie Westerfelt.
TN: Innebär det att TV4 också kommer att byta färg på sin logga och identitet?
- Nej, det är ingenting som vi har planerat att göra.
Införandet av Telias nya design kommer att ske successivt under ett par år där man till att börja med kommer att se över den egna reklamen och de digitala plattformarna, medan skyltar på butiker kommer att uppdateras allteftersom de ändå skulle ha bytts ut. På så sätt kommer förändringen inte att kosta mer än nödvändigt.