Telekområdgivarna vill att operatörerna ska ta ett större ansvar för att hjälpa kunderna att säga upp sitt gamla abonnemang när de byter bredbandsabonnemang. Det framgår av nya uppföranderegler från Telekområdgivarna, som trädde i kraft i måndags.
Ändringen har kommit till "efter att Telekområdgivarna fått in klagomål från konsumenter som haft till exempel ADSL via kopparnätet och gått över till fiberanslutning i stället. Den gamla anslutningen har då legat kvar och fakturerats av operatören, trots att den inte längre används av konsumenten. Samma problem har även uppstått när konsumenten i samband med teknikbytet bytt operatör och konsumenten menar att den nya operatören inte informerat om att konsumenten själv behöver avsluta abonnemanget hos sin tidigare operatör. I och med uppdateringen av uppförandereglerna har den nya operatören ett tydligare ansvar att informera konsumenten om att denne själv kan behöva säga upp den tidigare tjänsten", skriver Telekområdgivarna.