Efter många år av total dominans från operatörernas egna fighting brands och från nischaktörer, tycks det nu som att main brands är på väg att hitta ett nytt format som gör att de blir allt viktigare. Det är en av de slutsatser man kan dra från årets Telekomgala, som hölls i miniformat i går.
I de två nyinstiftade priserna Årets bredbandsraket och Årets mobilraket, där de operatörer som förbättrat sitt NPS-resultat mest under året prisades, var det nämligen Tele2 och Tre som tog hem priserna.
Tele2 tog hem priset som årets bredbandsraket efter att ha förbättrat sitt betyg med 11 punkter samtidigt som Tre förbättrat sitt betyg på mobilmarknaden med 10 punkter.
- Vi har under året både slagit samman Tele2 och Com Hem i ett varumärke, samtidigt har vi jobbat korsfunktionellt på ett sätt som gör det omöjligt att peka på en enskild funktion som har förbättrats. Det handlar om många små förbättringar genom hela kundresan från att kunden tecknar abonnemang till första fakturan och så vidare, säger Karolina Wittgren, direktör produkt & digital B2C på Tele2, till Telekomnyheterna.
Rune Pedersen, kommersiell chef för privatmarknaden på Tre, pekar också på att det är ett massivt arbete som ligger bakom årets framgångar.
- Vi har jobbat strukturerat länge och nu tycker jag mig se en catch-up-effekt där alla de förbättringar vi har implementerat ger resultat. Det positiva på telekommarknaden är att kundernas ökade nöjdhet lever kvar över tid när vi har skapat förbättringar på till exempel våra fakturor. Men som helhet är det svårt att isolera någon del som viktigare än någon annan, säger han, men ger ändå exempel på en viktig förbättring man gjort.
- En sak som vi i det närmaste har slutat med på Tre är hållkäftenpriser, där kunden betalar halva priset i ett år, för att sedan börja betala dubbla priset för sitt abonnemang när mobiltelefonen är ett år gammal. Ofta är kunden väldigt nöjd första året för att sedan tappa en hel del av den känslan, säger Rune Pedersen.
Här är de operatörer som förbättrade sitt resultat mest under 2021
Bredband
Tele2: +11
Bredband2: +5
Bahnhof: +4
Telia: -4
Ownit: -7
Mobil
Tre: +10
Hallon: +5
Telenor: +2
Vimla: 0
Halebop: -5
Mätresultat från Nordic Benchs årliga NPS-mätning av den svenska telekombranschen.