NYHETSARKIVET
1 apr 2022 12:26
KO stämmer Open Infra för att ge kunder rätt att bryta avtal
Konsumentverket har stämt Open Infra för att bolaget ska ge kunderna rätt att bryta avtalet utan kostnader om inte fibern installerats inom två år. Stämningen kommer efter att Konsumentverket sedan den 1 januari 2020 har mottagit 400 olika anmälningar mot bolaget.

- Vi vill helt enkelt få klarhet i vilka villkor som gäller. Konsumenterna som har tecknat avtal om fiber från Open Infra har uppfattat att de kan frånträda avtalet utan kostnad om de inte fått någon fiber installerad efter 24 månader. Trots det har Open Infra krävt konsumenterna på belopp mellan 5 000 kr och 30 000 kr för att bryta avtalet. Detta är mycket kännbara belopp för konsumenterna, säger Johanna Nyblom, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO, och fortsätter:

- Vi ser att avtalets villkor är formulerade på ett sätt som gör att konsumenten inte har haft någon reell möjlighet att ta del av eller förstå villkoren innan avtalet tecknades. Sådana avtalsvillkor är vilseledande och därmed oskäliga och ska förbjudas.

Konsumentverket har haft en dialog med Open Infra innan man nu går vidare med sin stämningsansökan, men bolaget anser inte att man varit vilseledande i sin kommunikation.

Nu kommer Patent- och Marknadsdomstolen att få avgöra om konsumenterna eller Open Infra har rätt.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108