Redan för 15 år sedan skrev Telekomnyheterna om hur branschen ifrågasatte hur Post- och telestyrelsen bara blev dyrare och dyrare år för år. Då hade myndighetens totala kostnader ökat med 75 procent de senaste tio åren och uppgick 2007 till 223 miljoner kr. År 2021, det vill säga 14 år senare, har kostnaderna ökat med ytterligare 118 procent till 487 miljoner kr.
Då ska vi samtidigt komma ihåg hur Post- och telestyrelsens första generaldirektör Jan Freese inte ens ville hänga upp gardiner på kontoret när myndigheten startades 1992, som Telestyrelsen. Anledningen var att myndigheten snart ändå skulle vara överflödig och läggas ner.
Jämför man PTS med Konkurrensverket och Konsumentverket så kan man konstatera att PTS i dag kostar 43 procent mer än dessa två myndigheter tillsammans.
Man kan förstå att operatörerna, som kämpar hårt för att steg för steg bli alltmer effektiva, undrar om effektivitet ens är någonting som diskuteras på Post- och telestyrelsen.
Mats Roesgaard Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna