Waystream redovisar i dag en tillväxt på 20 procent till 25,3 miljoner kr (21,1 miljoner kr) under årets första kvartal. Bolagets rörelseresultat för perioden sjönk dock till 4,2 miljoner kr (5,9 miljoner kr)
"Både omsättningsökningen och det lägre rörelseresultatet jämfört med 2021 är en effekt av våra satsningar på försäljning, marknadsföring och produktutveckling. Det är just dessa satsningar som ska ligga till grund för vår framtida tillväxtresa. Vi kommer precis som vi tidigare kommunicerat fortsätta investera i vårt fokus på lönsam tillväxt.
Den pågående globala halvledar-/komponentbristen är långt ifrån över. Efterfrågan på våra produkter är fortsatt större än tillgången trots vår ökade produktionstakt. Vi har inte kunnat möta efterfrågan på våra produkter vilket lett till något längre leveranstider. Vi räknar med att vi kommer att påverkas av komponentsbristen under hela 2022 och sannolikt även under första halvåret 2023 men vi jobbar aktivt för att minimera effekterna av detta", skriver bolagets vd Fredrik Lundberg i sitt vd-ord.