Mobiloperatören Tre slutar att erbjuda kontantkort under eget varumärke. Det avslöjar bolagets vd Haval van Drumpt i en intervju med Telekomnyheterna.
Under det gångna kvartalet har Tre rensat bort 7 000 kontantkortskunder ur kundbasen och ungefär lika många väntas rensas bort under det andra kvartalet i år.
- Vi har kommunicerat med kunderna om detta i ett antal kvartal, för att i första hand ge dem ett bra erbjudande att fortsätta vara Tre-kunder och i andra hand erbjuda dem Hallons hybridlösning. De som inte agerat, som till stora delar verkar vara inaktiva, kommer vi behöva avsluta, säger Haval van Drumpt, som ser flera anledningar till förändringen.
- Framförallt handlar det om den nya lag som innebär att alla kontantkortskunder ska registreras från och med den 1 augusti i år. Men vi ser även fördelar i att kunna slimma vår produktportfölj, säger han.
Rensat för de borttagna kontantkortskunderna och churn hade Tre en kundtillväxt under kvartalet på 18 000 abonnemang, jämfört med redovisade 10 000.