NYHETSARKIVET
21 apr 2022 13:39
Trampus: Tydligt fokus har lyft B2B-verksamheten
Det är bättre styrning som ligger bakom Tele2:s framgångar på företagsmarknaden. Det säger affärsområdeschefen Stefan Trampus, som drivit en förändringsresa sedan han tog över affärsområdet för lite drygt ett år sedan.

- Historiskt har det varit lite oklart med den kommersiella strategin för B2B. Därför har vi lagt mycket tid på att staka ut vår kommersiella strategi, vad vi ska spela och hur vi ska spela. Vi har adresserat en mängd olika områden kring governance, styrning, struktur, roadmaps och goto-market-strategier.

TN: På SME-sidan har ni tagit fram ett mer tydligt erbjudande än tidigare, hur tänkte ni kring det?

- Inom företagsmarknaden har det varit mycket kampanjpriser och det vi gjorde i small-segmentet var att gå ifrån den typen av kampanjprissättning mot en transparent prissättning, men där vi ändå håller uppe värdet av produkten, jämfört med andra aktörer på marknaden.

TN: Inom storbolag och offentlig sektor har ni historiskt varit väldigt aggressiva när det gäller prissättning. Under en längre tid har ni sagt att ni ska bort från det - har ni lyckats med det nu?

- Där har vi implementerat en ny styrning kring våra affärer, både vad det gäller marginalkrav och vilka affärer vi går efter och våra commission-modeller. Det finns mer än bara pris som vi vinner på.

TN: Har ni haft för dåligt självförtroende när det gäller prissättning historiskt?

- Jag ska inte kommentera det som har varit, jag kommenterar det som är här och nu, säger Stefan Trampus till Telekomnyheterna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108