Efter att ha varit Telenors sorgebarn på den nordiska marknaden har Telenor Sverige nu åter kommit på fötter och redovisar i dag en tillväxt när det gäller mobiltjänsteintäkter på 3 procent (-8 procent Q1 2021) och en arpu-tillväxt på 0 procent (-9 procent).
- Vi har kommit ut ur en transformation och så har vi gjort en fantastisk insats för att bli mer offensiva på marknaden. Vi har blivit tydligare kring varumärket, jobbat med execution i kanalerna och levererat enligt vår roadmap, säger Bjørn Ivar Moen, vd för Telenor Sverige, till Telekomnyheterna.
TN: Ni har kört hårt med marknadsbidrag under det senaste halvåret, vilket har gett bra utdelning. Har ni nått ett momentum nu, där ni kan dra ner på det eller kommer ni att fortsätta köra hårt med resten av marknaden?
- Vi kommer att fortsätta investera i sälj- och marknadsföring, det är en del av verksamheten som operatör. Telenor har kanske varit lite defensiva en tid, men nu är det viktigt för oss att vara framåtlutade.
TN: Ni har nu bara 96 000 fasttelefoniabonnemang och 29 000 dsl-abonnemang. Ser ni slutet på kopparaffären?
- Ja, det gör vi och det är bra för då blir vi av med legacy-produkter och det är en sund utveckling. Kunderna får ny och modern teknologi och vi slipper drifta gammal teknologi.
TN: Är planen att avyttra de här sista kunderna i en närmare framtid?
- Det vill jag inte kommentera, säger Bjørn Ivar Moen.
Under årets första kvartal ökade Telenor sin mobilkundstock med 36 000 mobilkunder, varav 12 000 var prepaid.
Här är några av bolagets tal i svenska kr, att jämföra med de i nästa text som baseras på NOK och därmed påverkats kraftigt av att den norska kronan stärkts mot den svenska med 7 procent det senast året.
Omsättning (Mkr): 3 007 (2 971)
Ebitda-resultat (Mkr): 1 030 (1 049)
Mobil arpu (kr): 174 (174)