NYHETSARKIVET
5 maj 2022 13:18
Telia tappar marknadsandelar - rekordliten differens till Tele2
Bara det senaste året har Telia tappat 1,4 procentenheter av sin marknadsandel på den svenska mobilmarknaden och har nu rekordlåga 34,2 procents marknadsandel av marknaden exklusive IoT-abonnemang. Det innebär att närmaste konkurrent, Tele2, nu bara ligger 5,7 procentenheter bakom Telia. Det innebär att gapet mellan de två nästan har minskat med 40 procent bara under de senaste fem åren. Räknat i antalet kunder innebär detta en minskad skillnad med 542 000 kunder och då ska man veta att Tele2:s förvärv av TDC, som kom att påverka marknadsandelarna tämligen mycket i ett slag, skedde innan detta. Det visar statistik som Telekomnyheterna har tagit fram baserat på de stora operatörernas egna siffror.

Tele2 är ändå inte den operatör som har tagit in mest marknadsandelar på Telia under de senaste fem åren. Operatören har bara ökat sin marknadsandel med 0,5 procentenheter medan Telenor har ökat sin marknadsandel med 1,2 procentenhet. Den stora vinnaren är Tre, som ökat sin marknadsandel med 1,7 procentenheter.

Telia är den enda av de stora operatörerna som har tappat marknadsandelar under den senaste femårsperioden och det har de å andra sidan gjort med råge; -3,6 procentenheter har man tappat. Det första kvartalet 2017 hade Telia 37,8 procents marknadsandel av mobilmarknaden och nu är den nere i 34,2 procent.

Bara det senaste året har antalet mobilabonnemang och kontantkort hos Telia minskat med 109 000. Anledningen till att man ändå har lyckats redovisa en svag ekonomisk tillväxt på mobilsidan är prishöjningar och att man har ökat antalet mobila IoT-abonnemang med 934 000 under samma period.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108