Mobiloperatören My Beat, med säte i Kopparberg, planerar att noteras på Spotlight Stock Market den 30 maj i år. Det framgår av bolagets noteringsprospekt.
Noteringsemissionen uppgår till initialt högst cirka 14,5 miljoner kr, och om cirka ett år siktar bolaget på att tillföras ytterligare högst cirka 10,3 miljoner kr genom optionsinlösen.
Operatören, som har funnits sedan 2014, har i dag 6 500 kunder och använder sig av Telenors svenska mobilnät. Målgruppen är mobilkunder som är över 45 år gamla och målsättningen är 70 000 slutkunder i april om två år.
"Den kundgrupp som utgör My Beats abonnenter tillhör den äldre halvan av befolkningen. En äldre kundgrupp medför ett antal fördelar enligt Bolagets bedömning. Dels är det en grupp som enligt My Beats erfarenhet mer sällan byter operatör, och således medför en högre genomsnittlig intäkt per kund (average revenue per user, ARPU). Samtidigt bedömer My Beat att konkurrensen bland operatörerna i detta segment är lägre (med anledning av att alternativen för denna kundgrupp uppfattas som färre), något som medför en lägre förvärvskostnad per kund (customer aqcusition cost, CAC)", skriver man i sitt prospekt.
MyBeat har den senaste tiden kört hårt med marknadsföring i bland annat lokaltidningar på Internet. Bakgrunden till detta är att man har släppt in bolaget Aggregate Media som delägare och marknadsföringspartner.
"Aggregate Media satsar annonsutrymme och genomför massiva marknadsföringsaktiviteter för My Beat till ett nettovärde om cirka 7,4 MSEK. Syftet är att kraftigt öka inflödet av nya kunder samt etablera My Beat som varumärke. Aggregate Media är en media-for-equity fond som delägs av Sveriges 12 största mediabolag. Genom att investera mediautrymme i utbyte mot aktier är Aggregate Medias mål att skapa snabb tillväxt", skriver My Beat. Aggregate Media är i dag näst största ägare med 12,3 procent av aktierna i My Beat.
Utöver Aggregate Media är det framförallt norska intressenter som står bakom My Beat, vars vd Fredrik Horn-Berlin tidigare varit vd för den norska operatören Hello, som köptes upp av Ice.