NYHETSARKIVET
18 maj 2022 12:54
Telekområdgivarna tar tag i problem med blockerade portar
Telekområdgivarna har tillsammans med de tre stora operatörerna Tele2, Telenor och Telia tagit fram en ny hanteringsprocess för att konsumenter ska slippa hänvisas runt till olika aktörer när de vill koppla in bredband på adresser där den tidigare boende inte sagt upp sitt bredband. Det skriver Telekområdgivarna i ett pressmeddelande i dag.

"Det kan vara svårt att lista ut vilken operatör det är som levererar tjänsten som blockerar nätet, vilket leder till att konsumenten skickas runt mellan olika aktörer utan att få tillgång till sina tjänster. Processen som tagits fram innebär att du som nyinflyttad konsument endast ska behöva kontakta en enda operatör, din egen, om inkopplingen inte skulle fungera", skriver Telekområdgivarna.

Den nya processen är frivillig för operatörerna på fibermarknaden.

Här finns en beskrivning av processen i sin helhet: https://telekomradgivarna.se/globalassets/process-for-avblockering-av-port.pdf
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108