Bolaget Xplora som säljer smartklockor för barn är den operatör som hade den femte bästa abonnemangstillväxten i Sverige under förra året. Det visar statistik från Post- och telestyrelsen.
Xplora säljer i dag sina smartklockor såväl via operatörerna Telia och Tre, som genom en mängd olika återförsäljarkedjor såsom Elgiganten, Kjell & Company, Mediamarkt och Ica. Det är i samband med dessa försäljningar som man paketerar smartklockan med sitt eget abonnemang i Telenors nät.
- Det var en total överraskning för mig att höra att vi ligger så bra till när det gäller den svenska abonnemangstillväxten, säger bolagets vd Johan Lindquist till Telekomnyheterna.
Kundfokus och flexibilitet har enligt honom varit nyckeln till framgång för Xplora.
- Jämfört med nästan alla andra operatörer har vi ett eget segment i och med att vi riktar oss till föräldrar som vill ge sina barn tillgång till mobiltelefoni, men begränsa tillgången till sociala media. Vi ser det som att vi är betrodda av våra kunder och har därför generösa öppettider på kundtjänst och är väldigt måna om att ge dem en bra upplevelse. Till exempel erbjuder vi kunderna ett lägre pris om de förskottsbetalar för ett år. Men skulle de ändå vilja säga upp abonnemanget tidigare har vi en månads uppsägningstid, så betalar vi tillbaka mellanskillnaden, säger Johan Lindquist.
Ett standardabonnemang hos Xplora kostar 119 kr per månad och då ingår fri data och samtal inom Sverige. Betalar kunden sex månaders förskottsbetalning så sjunker månadskostnaden till 109 kr och vid tolv månaders förskottsbetalning sjunker den till 99 kr per månad.
Xplora grundades i Norge 2017 och säljs i dag i hela Norden, runt om i Europa och även på den nordamerikanska marknaden.