Trots att antalet mobilabonnemang har fördubblats och bredbandsabonnemangen nästan tiodubblats från år 2001 till 2021, har den svenska telekommarknaden förlorat 20 procent av sina intäkter under de senaste 20 åren. Det visar siffror som Telekomnyheterna har räknat fram baserat på Post- och telestyrelsens marknadsrapport Svensk Telekommarknad och SCB:s inflationsprisomräknare.
År 2001, när vi i Sverige hade 7,2 miljoner mobilabonnemang, 0,5 miljoner bredbandsabonnemang (på den tiden var det 2,4 miljoner som kopplade upp sig via uppringt internet) och 6,0 miljoner fasta telefonabonnemang, omsatte den svenska telekommarknaden 47,6 miljarder kr. Omräknat i dagens penningvärde skulle detta motsvara 61,2 miljarder kr.
Men 20 år senare, när samhället är helt beroende av den elektroniska kommunikationen och antalet mobilabonnemang fördubblats till 14,4 miljoner, bredbandsabonnemangen ökat till 4,3 miljoner och det fortfarande finns 1,3 miljoner fasta teleabonnemang, är marknadens omsättning 20 procent lägre; 49,2 miljarder kr.
Bara det senaste året har den inflationsjusterade omsättningen för telekommarknaden minskat med cirka 1,7 miljarder kr. Och sett till att operatörerna knappast kommer att kunna höja priserna i samma takt som årets inflation, så kommer raset av allt att döma att fortsätta under 2022.