Telias försäljningar av 49 procent av den svenska mobilmastverksamheten och den lettiska B2B-verksamheten har nu genomförts. Det skriver Telia i separata pressmeddelanden från i går och i dag. Båda affärerna tillkännagavs i början av 2022.
När det gäller Telias svenska master så är det Brookfield och Alecta, som tidigare köpt 49 procent av Telias master i Norge och Finland, som nu betalat 5,5 miljarder kr för 49 procent av den svenska mastverksamheten.
Vi levererar på vår strategi att både utveckla och synliggöra värdet i vår digitala infrastruktur och jag är mycket glad över att vi nu har Brookfield och Alecta som partners i vår mastverksamhet i Finland, Norge och nu även i Sverige. Med skapandet av Nordens ledande mastverksamhet med ett rörelsevärde om 2,6 GEUR arbetar vi för att vara en än starkare del av den fortsatta digitaliseringen i Norden, säger Telias vd och koncernchef Allison Kirkby i en kommentar.
I går tillkännagav Telia att man slutfört försäljningen av Telia Lettland, som är helägt av Telia, till operatören Tet, som Telia äger till 49 procent. Försäljningspriset motsvarar ett kassa- och skuldfritt rörelsevärde, enterprise value, om 10,75 miljoner euro, motsvarande cirka 113 miljoner kr.
Förutom sitt 49-procentiga innehav i fastnätsoperatören Tet äger Telia 60,3 procent av mobiloperatören LMT i Lettland.