I en helsidesannons i Dagens Nyheter skrev Telia med stora bokstäver "Få minst 3995 kr i rabatt när du pantar din gamla mobil", samtidigt som förbehållet att man måste teckna mobilabonnemang hos Telia stod med minsta möjliga typsnitt längst ned i annonsen. Detta bryter mot internationella handelskammaren ICC:s regler vilket innebär att Reklamombudsmannen, RO, funnit reklamen vilseledande.
"Mot bakgrund av att reklam enligt fast praxis ska bedömas utifrån det helhetsintryck som förmedlas vid en flyktig kontakt med reklamen, oavsett att det här rör sig om en tidningsannons, finner Reklamombudsmannen att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att den som pantar sin gamla mobiltelefon får minst 3995 kronor i rabatt vid köp av ny hos annonsören. Den finstilta villkorstexten längst ner i annonsen, som anger erbjudandets begränsningar, kan inte anses neutralisera det vilseledande intryck som påståendet som sådant ger vid en flyktig kontakt. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler", skriver Reklamombudsmannen.