Trots att Teracom i sina kvartalsrapporter hävdar att mobilverksamhetens vikande intäkter huvudsakligen kommer från privatmarknaden, så visar Post- och telestyrelsens marknadsstatistik på motsatsen. Enligt de siffror som Teracom har rapporterat till PTS stod i själva verket företagsverksamheten för 62 procent av de minskade intäkterna under 2021.
Under förra året minskade omsättningen för Teracom Mobils privatkundsverksamhet med -12,2 miljoner kr medan företagskunderna stod för en minskning på -22,1 miljoner kr, detta kompenseras dock något av att bolagets M2M-verksamhet ökade sin omsättning med 2,5 miljoner kr under året.
Privatmarknaden som Teracom velat sälja sedan man köpte Net1 av Ice Group stod under 2021 för en omsättning på 46,0 miljoner kr medan företagsverksamheten omsatte 19,1 miljoner kr och M2M omsatte 20,8 miljoner kr.
Räknat i antal kunder hade Teracom vid det senaste årsskiftet 18 750 privatabonnemang (-2 810 under året), 5 199 företagsabonnemang (-2 407 under året) och 7 521 M2M-abonnemang (+300 under året) i sin kundstock. Det innebär i praktiken att Teracom Mobil tappade 32 procent av sina företagsabonnenter under 2021.
Teracom har lovat Telekomnyheterna att återkomma med en kommentar till siffrorna i morgondagens utgåva av nyhetsbrevet.