Huaweis svenska omsättning har i det närmaste halverats på två år mellan 2019 och 2021. Det framgår av årsredovisningen för Huawei Technologies Sweden AB, som nu har godkänts av Bolagsverket.
Under 2019 uppgick Huaweis svenska omsättning till 4 987,3 miljoner kr och två år senare, 2021, har den rasat till 2 558,7 miljoner kr.
Till Huaweis fördel kan dock skrivas att bolaget har ökat sin lönsamhet under samma period från 3,9 procents rörelsemarginal 2019 till 5,5 procent 2021.
Jämfört med förra året har Huaweis svenska omsättning sjunkit med en tredjedel, det vill säga 33,3 procent, till 2 558,7 miljoner kr (3 832,9 miljoner kr). Rörelseresultatet sjönk under året till 137,9 miljoner kr (180,4 miljoner kr) och slutresultatet landade på 104,1 miljoner kr (134,2 miljoner kr).
Bolaget har delat ut 83,4 miljoner kr till sitt kinesiska moderbolag.
Fördelat per rörelsegren nettoomsatte Huawei Sverige:
Produktförsäljning: 999,2 miljoner kr (1 998,0 miljoner kr)
Serviceförsäljning: 1 569,5 miljoner kr (1 834,9 miljoner kr)
Fördelat på affärsområden nettoomsatte man:
Carrier (molntjänster, nätverk): 353,4 miljoner kr (754,8 miljoner kr)
Enterprise: 463,1 miljoner kr (237,3 miljoner kr)
Consumer: 308,4 miljoner kr (1 275,2 miljoner kr)
Försäljning till koncernföretag: 1 443,8 miljoner kr (1 565,5 miljoner kr)