Nästan hälften av svenskarna anser att de betalar för mycket för innehåll de inte konsumerar. Trots det är de ändå lojala med operatörer eller streamingtjänster och byter mer sällan leverantör jämfört med konsumenter från övriga världen. Det visar en undersökning som EY gjort, som även visar att 45 procent av de tillfrågade svenskarna är oroade för prishöjningar på bredband.
Konsumenterna vill minska sina digitala aktiviteter, men Sverige sticker ut i undersökningen genom att i lägre utsträckning vilja skära ner på uppkopplade tjänster. Det är 26 procent i Sverige (jämfört med 34% globalt) som planerar att spendera mindre tid online och 20 procent (27% globalt) vill minska antalet streamingtjänster i hushållet. 15 procent (21% globalt) kan tänka sig att minska antalet uppkopplade enheter i sina hem.
- Det digitala hemmet påverkas av världsläget och ökad inflation, vilket gör att vi ser en minskning i användandet globalt, säger Charlotta Kvarnström, partner och nordisk ansvarig för EY:s konsultverksamhet inom teknik, media och telekommunikationssektorn, i en presskommentar.
Mer information och länk till studien finns här:
EY