Telia får skarp kritik av Norrtälje Energi för hur man hanterar överlämningen av energibolagets fiberkunder till IP-Only. Telia å sin sida hävdar att IP-Only satt en skev tidsplan för nätverksmigreringen. Det skriver Norrtelje Tidning.
Det var i oktober förra året som migreringen av Norrtälje Energis 11 500 privatkunder och 300 företagskunder, inleddes från den tidigare kommunikationsoperatören Telia, till IP-Only inleddes.
Många kunder står dock helt utan uppkoppling i samband med övergången.
Det är tjänsteleverantörens ansvar att ta ett ärende vidare. Telia säger istället att man ska ringa till Norrtälje energi eller IP-Only. Men vi kan inte göra ett smack, vi kan inte se någonting, säger Magnus Rådahl, affärsområdeschef för el- och stadsnät hos Norrtälje Energi och påpekar att de som i slutändan hamnar i kläm är kunderna som har Telia som tjänsteleverantör.
Kunder ska aldrig någonsin behöva ringa mer än ett samtal. Här har Telia lämnat fullständig walkover. Det här framkommer ju inte för kunden. Telia har 6 000-7 000 tjänsteleveranser som de nu pissar på, säger han till Norrtelje Tidning.
Trots att Telia känt till migreringen sedan september förra året så menar operatören att IP-Only stressat fram denna migrering.
Den tillträdande kommunikationsoperatören sitter i förarsätet vid en migrering. I det här fallet har denne stressat på för att utföra den här migreringen betydligt fortare än normalt. Det har lett till att det finns tjänsteleverantörskunder hos oss som kommit i kläm, säger Mattias Borrelid, pressansvarig på Telia.