Telia får inte marknadsföra sitt mobila bredband och hävda att man har bäst täckning. Det slår Marknadsdomstolen fast i en dom i dag.
Domen kommer efter att 3 förra året anmälde Telia för vilseledande reklam av täckning och prestanda. Marknadsdomstolen förbjuder TeliaSonera Sverige Aktiebolag vid vite av 750 000 kr att vid marknadsföring av mobilt bredband använda påståendena:
bäst täckning
Sveriges bästa täckning
Snabbt Internet med bäst täckning
mobilt bredband
med Sveriges bästa täckning
eller andra påståenden med väsentligen samma innebörd, om så inte är fallet.
Däremot bifaller man inte kravet att Telia ska förbjudas att marknadsföra teknikerna Edge respektive W-lan som mobilt bredband eller som mobila bredbandstjänster. De båda bolagen ska stå för sina respektive rättegångskostnader.
Det är frustrerande att Telia har tillåtits använda sin vilseledande marknadsföring så här länge, därför är vi mycket glada över domen, säger Peder Ramel, vd för 3 i Skandinavien, till Telekomnyheterna.
Telia menar dock att domen är inaktuell när den nu kommit.
Vi har inte använt oss av uttrycket bäst täckning sedan i maj 2008 och därför känns utslaget inte särskilt aktuellt. Det är dock positivt att Edge och W-lan ses som mobila bredbandstjänster. Dessutom är det så att vårt mobila bredband i praktiken i dag har den bästa täckningen både sett till yttäckning och befolkningstäckning, säger Jan Sjöberg, presschef på TeliaSonera, till Telekomnyheterna.
Vill du läsa hela domslutet så skicka ett mail till info@telekomnyheterna.se, så skickar vi den som en pdf (endast för prenumeranter).