Telia och Tele2 överdriver sina kundtal genom luddig redovisning. Telia överdriver antalet mobilkunder med 16 procent genom att använda sig av en längre redovisningsperiod på kontantkortskunder och inkludera telematikkunderna. Tele2 å sin sida använder också en snällare tolkning av antalet mobila kontantkortskunder och räknar även sina tv- och ip-telefonikunder som bredbandskunder vilket ger en överdrift med 143 procent.
Telia redovisar i sin egen kvartalsrapport för årsskiftet att man har 5 334 mobilkunder, varav 2 952 har abonnemang och 2 382 kontantkort. Jämför man dessa tal med Post- och telestyrelsens rapport Svensk Telemarknad 2008, visar det sig att Telia överdriver sina siffror med 16 procent genom att redovisa aktiva kontantkortskunder som sådana som gjort någon aktivitet under det senaste året. En redovisningsprincip som TeliaSonera är ensamma om i hela världen. Dessutom inkluderar man sina telematikkunder i redovisningen.
Tele2 å sin sida ser sina kontantkortskunder som aktiva i sex månader, vilket även det är tre månader längre än PTS och den internationella standarden. Därmed kan man räkna hem 65 000 fler kontantkortskunder i sin egen redovisning än vad PTS redovisar. Men överdriften är betydligt större på bredbandsmarknaden. Tele2 redovisar 439 000 bredbandskunder i sin kvartalsrapport medan man bara rapporterat 178 000 till PTS. Anledningen är att Tele2 i sin egen redovisning räknar kunder som har ip-tv eller ip-telefoni som separata kunder.