Under årets andra kvartal redovisade 3 i Skandinavien en nettotillväxt av kunder på 87 000, vilket innebär att bolaget nu har 1 384 000 kunder totalt i Sverige och Danmark. Men trots rekordtillväxten av kunder redovisar bolaget lägre omsättning under kvartalet, jämfört med kvartalet innan. 1 376 miljoner kr i år (1 392 miljoner kr Q2 2008). Det är första gången som bolaget redovisar en minskad omsättning.
Det beror till stor del på att vi har valt att gå över till att bundla allt fler lågpristelefoner till våra abonnemang. Det tillsammans med den stora delen av vår försäljning som kommer från mobilt bredband, där inte heller några dyra telefoner ingår i köpet ger en kraftig effekt på omsättningen. Samtidigt börjar vi nu märka av en sjunkande arpu vilket visar att kunderna nu börjar dra ner på sitt ringande till följd av lågkonjunkturen, säger Peder Ramel, vd för 3 i Skandinavien, till Telekomnyheterna.
Det som mest tydligt har påverkat 3s försäljningsökning är satsningen på att koppla ett fast telefonnummer till mobiltelefonen. Men bolaget märker även en ökad försäljning till kunder som är äldre än de traditionellt ganska unga kunderna.
Vi ser att vi säljer allt mer voice-abonnemang samtidigt som våra kunder blir äldre och äldre. Dessutom märker vi att vi har en större andel kvinnliga kunder än vad genomsnittsoperatören har, säger Peder Ramel.