För andra gången på två år ändrar nu Tele2 sin redovisningsmodell för kontantkortskunder i Sverige. Denna gång sker förändringen, enligt CFO Lars Nilsson, för att koncernen ska få en enhetlig redovisningsmodell.
Den nya modellen innebär att man räknar kontantkortskunder som har laddat sitt kort eller ringt ett samtal under de senaste 90 dagarna som aktiva. Tidigare räknades kunderna som aktiva i sex månader efter det senast ringda samtalet eller laddningen av kontantkortet.
För Sveriges del innebär förändringen att bolaget minskar antalet redovisade kontantkortskunder med 200 000 varvid bolagets arpu och mou (genomsnittligt antal samtalsminuter per månad) dopas. Tele2 redovisar en arpu på 204 kr för Q2 2009, med det nya och lägre kundtalet. Med den tidigare redovisningsmodellen skulle arpu ha sjunkit till 192,1 kr. Mou stiger samtidigt till 234 minuter jämfört med 220 minuter med tidigare modell.
Tele2 Sverige redovisar ett nettointag av 56 000 mobilkunder (85 000), varav 33 000 inom mobilt bredband (24 000) under Q2. Totalt har operatören nu 218 000 mobila bredbandskunder (135 000). Arpu uppgick till 204 kr (220 kr) och Mou till 234 minuter (234).
De operativa kostnaderna relaterade till Svenska UMTS-nät, Sunab, uppgick till 99 miljoner kr.
Under de närmaste 39 månaderna från och med Q2 2009 har Tele2 för avsikt att höja sin avskrivningstakt av sitt GSM-nät med 470 miljoner kr, till följd av bildandet av bolaget Net4Mobility tillsammans med Telenor. Under det gångna kvartalet uppgick dessa avskrivningar till 36 miljoner kr.