Post- och telestyrelsen beslutade i går att avskriva sitt tillsynsärende kring grossistprodukten för telefoniabonnemang, GTA, mot Telia. Detta sedan myndigheten och operatören kommit överens om hur Telia ska informera om prisändringar.
Tidigare har PTS krävt att Telia måste meddela om prissänkningar 60 dagar i förväg, vilket skulle bli kommersiellt svårt för Telia som då måste avslöja sina kommande marknadskampanjer för konkurrenterna 60 dagar i förväg.
Den nya uppgörelsen innebär att Telia gör sin prissänkning för GTA-kunderna 60 dagar efter att den egna kampanjen har inletts.
Så här skriver PTS i sitt avskrivningsbeslut:
Samma dag som TeliaSonera startar en sådan kampanj på slutkundsmarknaden som föranleder en sänkning av prissättningen av GTA, inträder skyldigheten för TeliaSonera om att informera grossistkunderna om att priset i referenserbjudandet för GTA sänks om 60 dagar. Det vill säga, prissänkningen av GTA får effekt 60 dagar efter att slutkundskampanjen inletts. Med en sådan tillämpning får TeliaSonera möjlighet att bedriva slutkundskampanjer utan att riskera att effekten av kampanjen går förlorad till följd av att konkurrenterna i förväg informerats. Den enskilda grossistkundens möjligheter att dra fördel av det ändrade priset för GTA blir då avhängigt dennes förmåga att svara på prissänkningen.