Efter genomförda effektiviseringar stänger Telia nu ner sin kundtjänst i Gävle och Uddevalla. Totalt drabbas 89 anställda som nu tvingas lämna bolaget.
Vi har gjort ett flertal olika effektiviseringsåtgärder som sammantaget gör det möjligt att göra den här rationaliseringen, säger Maria Hillborg, pressansvarig på TeliaSonera, till Telekomnyheterna.
Telia har bland annat infört en callback-funktion där inringande kunder kan välja att bli uppringda av en kundtjänstoperatör, man har även öppnat för fakturafrågor på kvällar och helger samt genomfört kompetensbreddning som gör att de kundtjänstanställda som arbetar kvar kan svara på olika typer av kundfrågor.
Unionen-Tele protesterar mot nedläggningen och skriver följande i ett pressmeddelande från i går:
Trots personalbrist, hög arbetsbelastning och kontinuerlig inhyrning av extrapersonal till kundtjänst väljer TeliaSoneras ledning att minska antalet anställda i kundtjänst. Enligt Unionen-Tele gynnar inte ledningens beslut utvecklingen mot världens bästa kundtjänst.
LAS-förhandlingar om nedläggningarna har inletts och förväntas vara avslutade under oktober månad.