Interoutes nordenchef Joacim Hillervik går till attack mot teleoperatörernas bristande system och rutiner. Till Telekomnyheterna säger han att många operatörer i dag ligger långt efter sina företagskunder när det gäller hanteringen av komplicerade processer och leveranser, på grund av att man fortfarande bygger modeller baserade på det gamla monopolistiska synsättet.
Operatörerna väljer idag den kortsiktiga lösningen att överbrygga de dåliga systemen och processerna med dyr personal, eftersom de inte har gjort de nödvändiga investeringarna som behövs i nya system för att integrera alla kommunikationslösningar. I dag finns ett system för respektive tjänst. Både företaget och kunden blir förlorare, eftersom företaget inte kan handha lönsamma och effektiva paketlösningar och kunden får flera olika kontaktpersoner för respektive tjänst, vilket både är ineffektivt och tidskrävande. Det är en ekvation som varken går ihop ekonomiskt eller kvalitetsmässigt och det blir för många felande länkar i processen. Detta har resulterat i att operatörerna aldrig lyckats komma upp i lönsam vinstmarginal på företagsmarknaden, säger Joacim Hillervik till Telekomnyheterna.
Enligt Joacim Hillervik kommer många telekomoperatörer att gå omkull inom några år om de inte åtgärdar sina brister.