Telia har tecknat ett exklusivt avtal om att erbjuda Spotify till sina mobil- och bredbandskunder i två år. Därmed tar bolaget över Bredbandsbolagets exklusiva avtal som gällde i ett år och avslutades i går när Spotify firade ettårs-jubileum.
Bredbandsbolagets avtal innebar endast att bolaget kunde ge sina kunder invites till Spotifys bredbandstjänst men Telias kommer att kunna erbjuda Spotify inom såväl bredband som digital-tv och mobiltelefon.
Det här avtalet innebär en win-win-situation för både oss och Spotify. De får tillgång till hela vår distribution medan vi kan erbjuda våra kunder deras musiktjänst på tre olika plattformar, säger Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige, till Telekomnyheterna.
Erik Hallberg, affärsområdeschef för Bredbandstjänster, på TeliaSonera lägger till:
För mobilsidan innebär det här att vi kan sälja mobiltelefoner som är förkonfigurerade med Spotify under namnet Spotifymobiler. Spotify ska dessutom kunna köras i vårt Edge-nät vilket innebär att tjänsten kan användas i en mycket stor del av Sveriges geografi.
Telia kommer främst att bygga Spotify-samarbetet på invites och man vill ännu inte kommentera hur erbjudandet kommer att se ut. Man vill heller inte avslöja hur den ekonomiska uppgörelsen bakom samarbetet ser ut.