Skanova och TeliaSonera Network Sales gör stora framsteg för att skapa likabehandling mellan operatörerna, men ännu kvarstår viktiga åtgärder. Det framgår av den första rapporten från TeliaSoneras Equality of Access Board som offentliggjorts.
EAB bedömer att Skanova uppnått likabehandling inom fyra av fem likabehandlingsmål. Det femte målet om likvärdiga villkor för service till samtliga kunder har inte uppnåtts på samtliga punkter än, då det saknas tydliga gränssnitt för bland annat fiberprodukten mellan Skanova och kunden Telia. EAB bedömer att aktiviteterna i Skanovas förbättringsprogram avseende dels beställnings- och leveransflödet för kopparaccesser, dels processförbättringen av samlokalisering och inplacering av fiber, omfattar de områden där det kvarstår arbete innan tillfredsställande likabehandling har uppnåtts, skriver TeliaSonera.
Likabehandlingsarbetet är väldigt viktigt för oss för att vi ska kunna öka vår försäljning. Därför är det här en stor fråga internt och vi ser ingen annan väg än framåt för att åtgärda de delar som återstår på vår lista över åtgärder, säger Anna Philipson, vd för Skanova, till Telekomnyheterna.
Hela rapporten finns att ladda hem för läsning under rubriken nypublicerade dokument och domar, längre ner i detta nyhetsbrev.