NYHETSARKIVET
3 dec 2009 12:08
Kraftigt ökad efterfrågan på videokonferenssystem
Efterfrågan på videokonferenssystem har ökat kraftigt under hösten. Det märker inte minst Cisco, som är en av de största leverantörerna av videokonferenssystem.

– I år har intresset för videokonferenssystem verkligen exploderat men ledtiderna är ofta ganska långa vid köp av ett system så jag tror att vi kommer att se en stor användarökning först under nästa år, säger Magnus Andersson, marknadschef på Cisco Sverige, till Telekomnyheterna.

Främst är det ännu så länge de stora bolagen med mycket verksamhet utomlands som satsar på videokonferenser eftersom de snabbt kan räkna hem dessa. Men intresset är även stort bland Svenska bolag med geografiskt spridd verksamhet.

- Danske Bank har använt videokonferenser i stor skala när de etablerade sig i Baltikum och TeliaSonera använder systemet väldigt aktivt internt, säger Magnus Andersson.

TN: Vad finns det för hot mot en snabb tillväxt för videokonferenser?

– En viktig komponent i försäljningen av de nya Teleprecence-systemen, är att man bör uppleva vad det innebär att mötas i denna ultra HD-upplevelse. Många beslutsfattare har dåliga erfarenheter från tidigare generationers videokonferenssystem, vilket aldrig lyfte och utnyttjandegraden ligger därför ofta på under en procent. Dagens system är en helt annan upplevelse, där du är så nära ett verkligt möte som möjligt, vilket leder till ökad användning och möjlighet att ersätta fysiska möten. Inom Cisco ligger vi på över 60 procents utnyttjandegrad i snitt bland våra 450 system, säger Magnus Andersson.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108