Genom att vara först i världen med lansering av 4G, det vill säga den nya mobiltekniken LTE som i dag lanseras kommersiellt i Stockholm och Oslo, vill TeliaSonera lära sig förstå kunderna och de nya kundbeteenden som den nya tekniken kommer att innebära. Det säger Kenneth Karlberg, affärsområdeschef för mobiltjänster på TeliaSonera, till Telekomnyheterna.
Målet att lansera 4G den här dagen har funnits ända sedan i somras, men det var först för några veckor sedan som vi visste att vi skulle klara av det, säger Kenneth Karlberg.
Utöver vikten av att snabbt lära sig att förstå de nya förutsättningar som uppstår med ett LTE-nät så ville bolaget även vara snabbt igång med nätet för att snabbt kunna få avkastning på de pengar som man har satsat på frekvenser i 2,6 GHz-bandet.
När vi nu har satsat 500 miljoner kr på frekvenser till LTE så vill vi ju snabbt börja använda dem istället för att bara låta dem ligga i byrålådan, säger Kenneth Karlberg.