NYHETSARKIVET
29 jan 2008 11:51
Så ska Telia tjäna mer på nya bredbandskampanjen
Telias pågående marknadskampanj för fri uppgradering av bredbandshastigheten kan bli en riktigt bra affär för bolaget. Detta även om alla kunder som testar att uppgradera sin hastighet ändrar tillbaka till den ursprungliga hastigheten utan kostnad efter de sex kostnadsfria månaderna.

Anledningen till detta är att kunderna binder sig till TeliaSonera i 12 månader samt godkänner de nya villkoren från i maj förra året, då TeliaSonera införde fakturaavgift för såväl faktura- som autogirokunder. Fakturaavgiften införs nämligen bara för de kunder som nytecknar eller förlänger avtal med Telia och då godkänner de nya avtalsvillkoren. Därför ligger det i Telias intresse att försöka få så många kunder som möjligt att teckna sig för någon tjänst som ger bolaget möjlighet att lägga på 19 kr i fakturaavgift.

Kent Jonsson, chef för privatmarknaden inom TeliaSoneras affärsområde bredband, menar dock att Telia inte har någon dold agenda med den nya kampanjen.

– Den här kampanjen fokuserar på att utveckla de existerande kundernas bredbandsanslutningar. Det är ett nytt och ganska djärvt grepp från vår sida att låta kunderna nedgradera sin hastighet utan kostnad efter provperioden. På så sätt har vi skapat ett riktigt smakligt prova-på-erbjudande.

TN: Fakturaavgiften då?

– Om man ser det i ett helhetsperspektiv så har många operatörer fakturaavgift i dag och de kunder som väljer att betala sina fakturor med e-faktura slipper dessutom fakturaavgiften, säger Kent Jonsson.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108