NYHETSARKIVET
29 jan 2008 11:52
PTS nya grafiska profil kostar 2 miljoner kr
För att tydligare visa att man är en modern och effektiv myndighet har Post- och telestyrelsen tagit fram en ny grafisk profil och en ny logotyp, som från och med nu ska pryda myndighetens alla dokument, visitkort och skyltar.

Den grafiska profilen har tagits fram av Pangea Design och hela arbetet från projektering till framtagning av mallar och kontorstryck har kostat PTS 2 miljoner kr. Det säger Mathias Fahlgren, som ansvarat för projektet på PTS.

– Att vi tar fram en ny grafisk profil hänger delvis ihop med att vi genomförde en omorganisation, för att få en mer effektiv organisation, under förra året. När vi frågade allmänheten om den gamla logotypen
visade det sig att endast 8 procent av de intervjuade ansåg att vår gamla logga speglade oss som en modern myndighet och 9 procent ansåg att den visade att vi var effektiva. Med den nya loggan, och tillhörande grafisk profil, hoppas vi kunna visa det på ett tydligare sätt. Men en grafisk profil är bara en del av hur vi uppfattas – vad vi gör och hur vi gör det, är förstås också extremt viktigt för hur man ser på oss, säger Mathias Fahlgren till Telekomnyheterna.

Inom kort planerar Post- och telestyrelsen även att lansera en ny hemsida.

Myndighetens gamla logotyp har hängt med ända sedan myndigheten grundades för 15 år sedan.

Här kan du se PT nya logga: http://www.pts.se/Archive/Images/SE/PTS_logotype_RGB.jpg
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108