Tele2:s nordenchef Niclas Palmstierna säger till Telekomnyheterna att det blir allt viktigare att titta på bolagets intäkter och resultat än på kundtillväxt.
Sverige är en marknad som inte längre växer och då är det viktigare att titta på de ekonomiska talen, säger han.
TN: Är du nöjd med kundtillväxten på mobilsidan?
Totaltillväxten på 20 000 kan bli bättre, men ljuspunkten är att vi har växt med 51 000 abonnemangskunder under kvartalet. Vi vill gärna ha kunder som har en högre månadsinbetalning.
TN: Om man tittar på bredbandsmarknaden, var har ni ert fokus där?
Vi fokuserar främst på lan-kunder men försöker att hitta affärer som går över områdesgränserna. Där vi har mobiltelefonmaster och förstärker transmissionen till dem med fiber ser vi även till att erbjuda fiber i de områdena.
TN: För ett drygt år sedan proklamerade ni en storsatsning på företagskunder. Hur har den gått?
2009 har varit ett tufft år på företagssidan. Därtill har roamingintäkterna gått ner, men vi fortsätter att fokusera på ett större avtryck på företagsmarknaden, säger Niclas Palmstierna.