NYHETSARKIVET
10 feb 2010 12:45
Telenor Sveriges marginal förbättrad trots nolltillväxt
Tack vare förra årets tuffa besparingsprogram har Telenor Sverige lyckats förbättra sin marginal trots en mer eller mindre obefintlig tillväxt. Det visar Telenorkoncernens bokslutskommuniké som presenterades i dag.

På mobilsidan redovisar Telenor en kundtillväxt på 24 000 abonnemangskunder, varav 22 000 inom mobilt bredband, och en förlust på 12 000 kontantkortskunder, under det fjärde kvartalet 2009.

– Vi är mindre och mindre upptagna av att räkna antal kunder. Det viktiga för oss är att se till intäkterna, och där ser vi att vi tar marknadandel i förhållande till kundantalet, säger Lars-Åke Norling, vd för Telenor Sverige, till Telekomnyheterna.

När det gäller bredbandsmarknaden så fortsätter Telenor att släppa iväg dsl-kunder i en rask takt. Sedan toppnoteringen på 475 000 kunder Q3 2007 har man nu tappat 86 000 dsl-kunder till dagens nivå på 389 000 kunder.

TN: Hur länge till vågar ni låta kunderna försvinna i så här rask takt?

– Fastnätsmarknaden är såklart viktig för oss, men de viktigaste kunderna är lan-kunderna följt av de egna LLUB-kunderna och därefter bitströmskunderna. Men vi tror att det kommer att hända saker under året som gör att trenden förändras.

TN: När kommer ni att lansera er TV-produkt?

– Det kan jag inte säga i nuläget, men det kommer naturligtvis vara en viktig komponent i vårt erbjudande, säger Lars-Åke Norling, till Telekomnyheterna.




Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108